סובלים מכאבי בטן, נפיחות, בחילות או צרבת? ייתכן שאתם סובלים מהליקובקטר פילורי, חיידק נפוץ הגורם לדלקות ולכיבים במערכת העיכול. כתבה זו תסקור את התסמינים הנפוצים של הליקובקטר פילורי, תסביר כיצד ניתן לאבחן את החיידק ומהן דרכי הטיפול האפשריות.

מהו הליקובקטר פילורי?

הליקובקטר פילורי הוא חיידק ייחודי שמסוגל לשרוד בסביבה החומצית של הקיבה.

חיידק זה עלול לגרום לדלקת כרונית ברירית הקיבה (גסטריטיס), כיבים בקיבה ובתריסריון ובמקרים קיצוניים אף לסרטן הקיבה.
עם הגיל, הסיכון לזיהום בהליקובקטר פילורי עולה. כ-40% מבני ה-20-30 ו-80% מבני ה-80 ומעלה נושאים את החיידק.

הליקובקטר פילורי תסמינים: מתי לחשוד?

החיידק מצוי בכ-70% מהאוכלוסייה בארץ. בעולם השלישי שיעור הנשאים אף גבוה יותר, עם כ-90% מהאוכלוסייה נגועים. רוב האנשים הנגועים בהליקובקטר פילורי לא יחוו תסמינים כלל.

עם זאת, אצל חלק מהאנשים עלולים להופיע הליקובקטר פילורי תסמינים כמו:
● כאבי בטן – עמומים או חדים, בבטן העליונה או התחתונה, מחמירים על בטן ריקה או בלילה.
● נפיחות – תחושת מלאות או כבדות בבטן לאחר האכילה.
● בחילות והקאות – בעיקר לאחר ארוחות.
● צרבת – תחושת צריבה מאחורי עצם החזה העולה אל הגרון.
● ירידה בתיאבון – אובדן תיאבון וירידה במשקל לא מוסברת.
● גיהוקים – תכופים או מוגזמים.
● ריח רע מהפה – שאינו מוסבר על ידי גורמים אחרים.
חשוב לציין שתסמינים אלו עלולים להופיע גם במגוון מחלות אחרות במערכת העיכול, ולכן חשוב לפנות לאבחון מדויק.

הליקובקטר פילורי תסמינים נוספים אפשריים

האנטיגנים הזרים של החיידק יכולים להוביל לאלרגיות ואף למחלות אוטואימוניות. לאורך זמן, זיהום כרוני עלול להגביר את הסיכון לגלאוקומה (יתר לחץ תוך עיני), סרטן הקיבה, אירועים מוחיים ואף מוות בעריסה.

אבחון הליקובקטר פילורי

אבחון הליקובקטר פילורי מתבצע באמצעות מספר בדיקות, ביניהן:
● בדיקת דם – מחפשת נוגדנים כנגד הליקובקטר פילורי בדם.
● בדיקת נשיפה – נושפים לתוך שקית מיוחדת, והחיידק, אם קיים, יגרום לפירוק חומר הגורם לשחרור פחמן דו חמצני, אותו ניתן לזהות בבדיקה.
אנדוסקופיה – צינור דק עם מצלמה יוכנס דרך הפה אל תוך הקיבה והתריסריון, שם ניתן לראות את רירית מערכת העיכול ולקחת דגימות לביופסיה.

חשיבות הטיפול המשלים

הטיפול המקובל, הידוע כ"טיפול משולש", משלב שתי אנטיביוטיקה ונוגד חומצה. יעילותו מוגבלת עקב התפתחות עמידות אנטיביוטית אצל החיידק ופגיעה בפלורת המעי התקינה. רבים מקבלים טיפול כרוני בנוגדי חומצה, אך אלו עלולים לגרום לסביבה נוחה יותר להתפתחות זיהומים במעיים וסרטן קיבה.
חשוב לחקור ולשקול גישות טיפוליות משלימות, תוך התייחסות לכל אדם ולמצבו הייחודי. ד"ר ראול רודריגז, מציע טיפול מותאם אישית, תוך שימוש בשיטות מתקדמות ובגישה טבעית ככל האפשר.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק נפוץ בעל השפעות משמעותיות על בריאותנו. חשוב לזהות את התסמינים ולקבל טיפול מקצועי ומתאים. ד"ר ראול רודריגז, מומחה רפואה משלימה, ידריך אותך בדרך לריפוי ובריאות טובה יותר.